Misbruik gegevens voorkomen

De veiligheid van klantgegevens is voor ons net zo belangrijk als voor jou. Daarom gaan we hier heel zorgvuldig mee om. Ook als het gaat om bedrijven waar we mee samenwerken. Op onze kennisbank staat veel informatie over het voorkomen van problemen. Mocht er onverhoopt toch iets misgaan en jouw gegevens in handen vallen van kwaadwillenden, dan vind je op deze pagina tips om misbruik te voorkomen.

Risico

De gelekte gegevens kunnen misbruikt worden. Bijvoorbeeld voor phishing. Criminelen kunnen zich voor doen als een medewerker van een bedrijf of bank (helpdeskfraude). Ze bellen of mailen vaak met de melding dat er problemen zijn met je computer of bankrekening. Ze proberen op die manier jouw inloggegevens te krijgen of je te dwingen om te betalen.

Let op onverwachtte telefoontjes

Geef aan de telefoon nooit een wachtwoord of pincode en maak geen geld over. Belt iemand uit naam van een overheidsinstantie, bank of ander bedrijf, zonder dat je een afspraak hebt? En vertrouw je dit niet? Verbreek dan de verbinding. Bel zelf daarna de organisatie door wie het lijkt alsof je gebeld werd.

Herken valse e-mails

Valse e-mails of valse sms-berichten lijken steeds echter. Het is daarom belangrijk dat je valse e-mails of valse sms-berichten herkent. Kenmerken kunnen zijn:

  • De email komt onverwacht of lijkt niet logisch
  • De boodschap speelt in op angstgevoelens. Je moet bijvoorbeeld direct reageren anders wordt jouw account stopgezet.
  • Je wordt gevraagd om op een link te klikken en/of persoonlijke gegevens door te geven.
  • De e-mail komt in jouw spamfilter terecht.
  • Het bericht is in gebrekkig Nederlands geschreven.
  • De e-mail is niet aan jou persoonlijk gericht, maar begint bijvoorbeeld met 'Beste klant' of 'Beste gebruiker'.

Terug naar overzicht

Heeft jouw organisatie vragen omtrent de veiligheid en beveiliging van bedrijfsgegevens? 

Vul het onderstaande contactformulier in en onze cybersecurity specialist, Sander Gropstra, neemt contact op met je. 

* verplichte velden