KPN stopt 1 december 2025 met het 2G-netwerk

KPN heeft besloten om te stoppen met het 2G-netwerk, maar wat zijn de consequenties voor jouw organisatie? En welke stappen moet jij nu nemen? Lees het in onze blog. 

Waarom zet KPN het 2G-netwerk uit? 

Het 2G-netwerk is in de jarennegentig geïntroduceerd, waardoor het een steeds grotere uitdaging wordt om dit netwerk op een veilige en (energie)zuinige manier aan te bieden. Met nieuwere technologie zoals 4G, LTE-M, en 5G kan dat wel en zijn alle toepassingen waarvoor 2G wordt gebruikt ook mogelijk.

Tot wanneer werkt het 2G-netwerk? 

Het 2G-netwerk blijft naar verwachting tot 1 december 2025 operationeel, zowel als back-up voor spraak- en sms-diensten als voor Internet-of-Things-toepassingen. 

Wat betekent dit voor jouw organisatie? 

Tot 1 december 2025 verandert er niets. Daarna is toegang tot het 2G-netwerk van KPN voor apparaten in Nederland niet meer mogelijk. Wat er daarna gebeurt hangt af van hoe jouw apparaat is geconfigureerd:

  • Mijn apparaat ondersteunt alleen 2G

Het apparaat zal na 1 december 2025 niet meer werken in Nederland

  • Mijn apparaat ondersteunt – naast 2G – ook een van de andere netwerken: 4G, 5G of LTE-M

Het apparaat zal automatisch een van deze netwerken kiezen en blijven werken

Hoe gaan wij jouw organisatie helpen? 

Wij kondigen ver van te voren de uitfasering aan, zodat je genoeg tijd hebt om je voor te bereiden op de vervanging van jouw apparaten. Daarnaast bieden wij een overzicht van apparaten die vervangen moeten worden.

Waar kan ik het overzicht vinden met apparaten die mijn organisatie moet vervangen? 

  1. Ga naar het VTM klantportaal en log in.
  2. Onder het kopje "projecten" kan je klikken op "2G-uitfasering".
  3. Hier zie je een overzicht van alle apparatuur die vervangen moet worden.

    Wij hebben vanuit KPN alleen inzicht in actieve devices. Simkaarten die niet actief zijn worden niet gedetecteerd en dus niet vermeld. Wees hier scherp op. 

    KPN vernieuwt het overzicht van actieve apparaten twee keer per jaar. Een apparaat kan in het overzicht staan maar intussen veranderd zijn.

Ik kan niet inloggen op het VTM klantportaal, wat nu?

Neem in dit geval telefonisch contact op met ons. Je kan bellen naar 0174 527 320. Kies vervolgens voor optie 6 om doorverbonden te worden met onze servicedesk. 

Ik heb nog vragen, wat nu? 

Neem in dat geval contact op met ons door het onderstaande contactformulier in te vullen. Je kan ook altijd terecht bij jouw accountmanager. 

Heb je vragen omtrent de uitfasering van het 2G-netwerk? 

Vul het onderstaande contactformulier in en onze specialisten nemen zo snel mogelijk contact met je op. 

* verplichte velden