Van hutje op de hei naar implementatie
dinsdag 13 december 2016
De heisessie is een klassieker. Regelmatig trekken leidinggevenden de deur van het kantoor voor een paar dagen achter zich dicht, om vervolgens ergens in een hutje op de hei met elkaar de nieuwe koers van de onderneming te bepalen. Grote kans dat je het zelf ooit hebt gedaan. Maar daarna volgt het moeilijkste: hoe krijg je je medewerkers zo ver dat ze jouw plannen ook in de praktijk brengen?
Vaak is het een mailtje van de leiding aan alle medewerkers. Daarin staan alle op de hei afgetikte actiepunten op een rij, meestal zonder verdere uitleg over waarom deze veranderingen goed zijn voor het bedrijf én voor jou. Het staat er doorgaans niet letterlijk bij, maar voor alle medewerkers is duidelijk: ‘Graag je werk vanaf nu zus en zo gaan doen.’
Op deze manier gedrag bij medewerkers veranderen lukt natuurlijk nauwelijks. Want waarom zou je het als werknemer anders gaan doen, als het bijvoorbeeld jarenlang op jouw manier juist prima ging?
Gedragsverandering realiseren
Hoe verander je gedrag dan wel? Daarvoor is het goed om te weten hoe ons brein werkt en waarom we dingen doen zoals we ze doen. 1 ding is in elk geval zeker: gedrag laat zich niet sturen met – zo gezegd – 1 druk op de knop. Wil je als leidinggevende dat je werknemers toch op een andere manier hun werk doen, dan gaat daar een heel proces aan vooraf.
Ook op het gebied van veilig digitaal is het belangrijk dat dit gebeurt. Maar liefst 65 procent van de datalekken komt namelijk voort uit menselijk handelen. Niet voor niets dat dit onderwerp uitgebreid aan bod komt tijdens de 4 events Digitale Veiligheid 3.0 die KPN de komende tijd organiseert.
Meer Blog en Nieuws
- Nieuwe factuur lay-out voor KPN ÉÉN diensten
- De ultieme koptelefoon voor professioneel kantoorgebruik
- Microsoft Teams uitbreiden met een Contact Center-oplossing
- Tariefswijziging Inmarsat C
- Wat is een datalek en hoe bescherm ik mijzelf ertegen?
- Houd jouw informatie in het VTM klantenportaal actueel
- Wat is Managed Detection and Response (MDR) en waarom is het belangrijk?