Gedrag essentieel onderdeel van ICT-security

Digitale veiligheid bestaat uit drie niveaus. Operationeel, technisch en gedrag. Gedrag is daarbij essentieel. Een organisatie kan alle maatregelen nemen op beleidsmatig en technisch vlak, maar wanneer een medewerker niet bewust omgaat met de digitale veiligheid van de organisatie, dan is de kans groot dat het alsnog misgaat.

“Medewerkers moeten zelf willen meewerken aan het digitaal veilig werken. Je hebt ze nodig om risico’s tot een minimum te beperken. Medewerkers bewust maken van de mogelijke risico’s voor de organisatie is dan ook essentieel voor elke organisatie,” aldus Joeri Schnetz, operationeel directeur VTM in gesprek met ICTTV.online over het thema ICT-security.

“Bij VTM richten we ons uiteraard op de operationele en technische maatregelen van ICT-security. Maar we richten ons juist ook op het gedrag van medewerkers bij onze klant. Want je kunt alle technische maatregelen op orde hebben, juist voor die ene keer dat bijvoorbeeld een phishingmail er wel doorheen komt heb je de medewerker nodig.”

Vinger durven opsteken

“Het kan altijd fout gaan. Het is daarom belangrijk om een cultuur te creëren waarbij de medewerker wel zijn vinger durft op te steken als hij of zij bijvoorbeeld op een foute link heeft geklikt. Juist wanneer dit snel wordt gemeld kan de schade beperkt blijven. Houdt iemand zijn mond, dat is het probleem eigenlijk nog veel groter.”

Joeri Schnetz in gesprek met ICTTV.online over thema ICT-security


Het hele interview met Erwin den Braber en Joeri Schnetz is te zien op ICTTV.online.

 

Blijf op de hoogte!

Meld u aan voor onze maandelijkse business update.

Volgende

ICT security item kort
“Investeren in ICT-security is géén kostenpost!”