Vodafone en Liberty Global fuseren Nederlandse activiteiten

Vodafone en Liberty Global willen hun Nederlandse activiteiten laten fuseren in een 50/50 joint venture. De Vodafone Group betaalt aan Ziggo-moeder Liberty een bedrag van 1 miljard euro in contanten. De partijen verwachten de transactie eind 2016 te kunnen afronden. De autoriteiten moeten deze eerst nog goedkeuren.

De contante waarde van de gecombineerde synergievoordelen worden geraamd op 3,5 miljard euro. De kostenbesparingen (capex en opex) belopen vanaf het vijfde jaar na oprichting van de joint venture 280 miljoen euro per jaar. De integratiekosten belopen naar schatting 350 miljoen euro in de eerste drie jaren. Daarnaast rekent men op 1 miljard euro aan omzetsynergieën. De nieuwe onderneming streeft naar een leverage (verhouding van nettoschuld en EBITDA) van 4,5 à 5.0. Dat is gebaseerd op de huidige schuld van Ziggo van 7,3 miljard euro en een schuldenvrij Vodafone Nederland.

Uit cijfers van Telecompaper over het derde kwartaal van 2015 blijkt dat er een duidelijke overlap qua klanten is tussen Vodafone en Ziggo. Zo heeft 46 procent van alle mobiele Vodafone NL-klanten een abonnement op vast breedband bij Ziggo. 52 procent van de mobiele Vodafone NL-klanten heeft een abonnement op tv-diensten van Ziggo.  

Goedkeuring

Het nieuws komt niet onverwacht. Na fusiebesprekingen in 2015, die vervolgens afketsten, werd recent weer volop gespeculeerd over de mogelijkheden van een samengaan. De Nederlandse combinatie zal een geïntegreerde aanbieder zijn van vast en mobiel en van consumenten- en zakelijke diensten. Of de partijen ook in andere landen hun activiteiten zullen combineren, is op dit moment niet aan de orde. Vodafone is in Duitsland en Spanje een geïntegreerde aanbieder door overnames van kabelbedrijven, echter zonder landelijke dekking. Hetzelfde geldt voor Liberty Global in België, waar Telenet en Base fuseren.

Een belangrijke vraag is of de toezichthouders het samengaan zullen goedkeuren. Er ontstaat een tweede vrijwel landelijk dekkende operator, naast KPN, waarbij de vraag zich opdringt: moeten beide partijen gereguleerd worden of kan KPN gedereguleerd worden? En daarnaast: hoe kan de concurrentie van partijen zoals Tele2, T-Mobile en de M7 Groep (CanalDigitaal, Online) gewaardborgd worden? En ook: behoudt Vodafone toegang tot het netwerk van KPN, waarmee het onlangs een VULA-overeenkomst sloot?

Merknamen

De merknamen Ziggo en Vodafone blijven vooralsnog behouden. Samen hebben Ziggo en Vodafone NL 15 miljoen 'revenue generating units' (RGU's), waarvan 4,2 miljoen voor televisie, 3,2 miljoen voor breedband, 2,6 miljoen voor vaste telefonie en 5,3 miljoen voor mobiel. De beide moederbedrijven zullen diensten leveren aan de joint venture (IT, technologie, inkoop, brand management, ondersteuning).

De synergievoordelen worden op een aantal terreinen gezocht. Ten eerste het gebruik van elkaars infrastructuur en dus een besparing op wholesalekosten. Ten tweede besparingen op ondersteunende technologie en infrastructuur, waar de partijen elkaar overlappen. Ten derde kan bespaard worden op marketing en algemene kosten en ten slotte kunnen 'sites' gerationaliseerd worden.

IPO

Beide ondernemingen leveren drie leden voor de Raad van Commissarissen, naast twee leden aangedragen door de Ondernemingsraad. De rol van voorzitter wordt afwisselend voor een periode van twaalf maanden door beide vervuld. De managementposities worden later ingevuld.

Beide aandeelhouders hebben het recht een beursgang te initiëren vanaf het moment dat de joint venture drie jaar bestaat. Vanaf de vierde verjaardag kunnen de partijen hun belang of de hele JV aan derden verkopen.

© copyright 1988-2017 VTM Groep | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Sitemap | Info
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie?

Onderdeel van svg