KPN moderniseert vaste telefonie netwerk en stopt met ISDN1/2

KPN gaat de komende jaren het aanbod voor traditionele telefoniediensten (PSTN / ISDN) moderniseren of vervangen door toekomstvaste alternatieven. Deze aanpassingen zijn nodig vanwege voortdurende innovatie bij KPN, veranderende klantwensen en een markt waarin vaste telefonie grotendeels is overgegaan naar bellen via internet (VoIP).

Voor vaste telefonie wordt in Nederland van oudsher gebruik gemaakt van lijnen die verbonden zijn met een telefonie-platform. Deze traditionele telefoniediensten (analoge PSTN en digitale ISDN) verlopen via (lokale) telefoniecentrales en het telefonie-platform van KPN. Sinds 2006 zijn deze lijnen ook beschikbaar voor andere telefonieaanbieders die de diensten afnemen bij KPN Wholesale.

Bellen via internet (VoIP)

Het aantal gebruikers van de traditionele telefoniediensten (ISDN/PSTN) neemt de laatste jaren sterk af. Onder andere het succes van bellen via internet (VoIP) draagt hier aan bij. KPN gaat de enkelvoudige PSTN dienst moderniseren op basis van KPN's landelijke IP infrastructuur, waardoor gebruikers deze functionaliteit kunnen blijven gebruiken. Op 10 mei zal worden gestart met de migratie van de eerste van de 13 pilot centrales.

Op termijn stoppen met ISDN1/2 en meervoudige PSTN

Klanten van KPN en van KPN Wholesale die gebruik maken van het digitale enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN zullen de komende jaren moeten overgaan naar op breedband gebaseerde telefonie oplossingen. Dit is al geruime tijd een bewezen alternatief, waarmee naast telefonie ook oplossingen als pinnen en beveiliging kunnen worden aangeboden. Bovendien stelt de breedband technologie de gebruiker in staat om verschillende diensten veelal voordeliger te combineren over één aansluiting.

Vanaf 1 september 2019 zullen enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN niet meer beschikbaar zijn voor klanten van KPN en van KPN Wholesale. Voor ISDN15/20/30 geldt dat KPN deze dienstverlening vooralsnog continueert en tenminste tot 1 januari 2021 blijft ondersteunen. KPN zal de overgang zorgvuldig begeleiden en klanten informeren over eventuele veranderingen die kunnen ontstaan in de persoonlijke situatie.

Wij helpen u graag

Voor veel organisaties hebben deze aangekondigde maatregelen consequenties voor de bestaande telefonie omgeving. Wij nemen tijdig contact op met onze klanten om samen met u tot de beste oplossing te komen voor uw organisatie. Indien u graag direct stappen wilt zetten naar een toekomstvaste oplossing, dan kunt u natuurlijk ook zelf contact opnemen met uw accountmanager of neem contact op via info@vtmgroep.nl of 0174 52 73 20.

Meer informatie

»»  Veel gestelde vragen (en antwoorden) met betrekking tot uitfasering ISDN 1/2 en PSTN

Lees ook:

Nieuwe kansen door uitfasering ISDN en PSTN

 

Deel deze pagina op:

© copyright 1988-2017 VTM Groep | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Sitemap
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie?

Onderdeel van svg