ICT-beheer; Zelf doen of uitbesteden?

Het wordt steeds moeilijker voor bedrijven om de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van ICT bij te houden. Nieuwe technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, en tegelijk stijgt het aantal cyberdreigingen, worden aanvallen geavanceerder en neemt de impact op uw organisatie toe.

Kunt u het zelf nog bijbenen, of doet u er verstandig aan om uw ICT-beheer en security uit te besteden aan een expert? Graag helpen wij u op weg met enkele overwegingen inzake het al dan niet uitbesteden van uw ICT.

Continuïteit

Uitbesteding van uw ICT biedt meer veiligheid. U brengt uw beheer en security onder bij een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd. De serviceprovider beschikt (als het goed is) over de beste en meest actuele oplossingen en securityprofessionals.

Uitbesteden van uw ICT tilt de continuïteit van uw organisatie naar een hoger niveau. Uw serviceprovider biedt 24/7 monitoring, beheer en ondersteuning, plus real-time rapportagemogelijkheden. Systeem- en beveiligingsupdates worden periodiek uitgerold, wat de stabiliteit en algehele werking van de ICT-omgeving ten goede komt.

Risico

Eén van de redenen die bedrijven soms hebben om security uit te besteden, is het feit dat een buitenstaander dan toegang zou hebben tot bedrijfskritische informatie. De meeste serviceproviders hebben op dit vlak echter een zeer goede reputatie, waarbij vertrouwelijkheid en juridische bescherming van data gedetailleerd worden vastgelegd in een Service Level Agreement.

Professionele beveiligingstechnieken en de uitrol van veiligheidsupdates zorgen ervoor dat het risico op incidenten wordt geminimaliseerd. Naast een hoge mate van veiligheid, wordt er bovendien enorm veel werk uit handen genomen.

Goedkoper

Zelf uw ICT-omgeving inrichten, onderhouden en beveiligen vereist investeringen in systemen en mensen. Naast salaris voor interne ICT experts behoeven zij de nodige trainingen om up-to-date te blijven. Dat plus ruimte en voorzieningen voor systemen, plus licenties voor updates en applicaties, maakt dat de kosten voor ICT in eigen huis fors kunnen oplopen.

Bij uitbesteding komen deze kosten voor rekening van de serviceprovider en betaalt u alleen voor de verleende diensten. Uw serviceprovider kan de kosten voor mensen, kennis, licenties en systemen verdelen over meerdere klanten. Het eindbedrag dat u betaalt, is daardoor lager dan wanneer u dat allemaal zelf moet bekostigen.

Dit betekent echter niet dat u bij uitbesteding zelf helemaal geen kosten meer heeft. Zo heeft u bijvoorbeeld nog steeds uw eigen ICT-mensen nodig op locatie. Uw serviceprovider is aanvullend op uw eigen team, niet per definitie een vervanging daarvan.

Strategisch partner

Steeds meer organisaties zien in hun serviceprovider een strategisch partner om te adviseren op het gebied van ICT en securitykwesties. Uw serviceprovider moet pro actief meedenken en uw bedrijfscontinuïteit centraal stellen.

Digitalisering, met ICT als drijvende kracht, leidt tot meer kansen en mogelijkheden voor organisaties. Maar tegelijk ook voor complexere omgevingen met hoge compliancy eisen. Dat in combinatie met toenemend aantal cyberdreigingen maakt dat steeds meer organisaties hun security uitbesteden. En wanneer u zich dan niet meer zelf bezig hoeft te houden met ICT kunt u volledig focussen op uw kernactiviteiten.

Verantwoordelijkheid

Uitbesteden van security en informatiebeveiliging ontslaat organisaties niet van hun eigen aansprakelijkheid. Security gaat niet alleen om hardware, en kan niet gescheiden worden van de eigen bedrijfsprocessen, medewerkers en data. Een serviceprovider moet dan ook heel dicht tegen het bedrijf aankruipen, maar het blijft de verantwoordelijkheid van de organisatie om de effectiviteit van de informatiebeveiliging te controleren.

Zelf doen of uitbesteden

De keuze om security zelf te doen of uit te besteden, is voor ieder bedrijf anders. Wanneer u kiest voor uitbesteden, is het raadzaam om grondig onderzoek te doen naar welke serviceprovider bij u past. Vraag referenties en verdiep u in uw mogelijke partner.

Bent u benieuwd wat VTM voor u kan betekenen? Wij helpen u graag! Neem contact met ons op voor een oriënterend gesprek, via  info@vtmgroep.nl  of  0174 52 73 20.

 

Terug naar overzicht