Termen en definities

Vaktermen zijn helaas niet altijd te voorkomen. Het is echter wel belangrijk dat u altijd begrijpt waar we het over hebben. We proberen hier ons taalgebruik op af te stemmen maar hebben tevens op deze pagina een verklarende lijst van gebruikte terminologie, begrippen en definities in ons vakgebied benoemd.

  • VoIP – Voice over Internet Protocol (ook IP-telefonie, Internettelefonie of Digitale Telefonie genoemd) – is het versturen van gesproken conversaties over het Internet of een ander IP-gebaseerd netwerk.
  • SIP – Session Initiation Protocol – is een protocol ontwikkeld door de IETF MMUSIC Working Group en geldt als standaard voor het starten, wijzigen en beëindigen van een interactieve gebruikerssessie waarbij multimedia-elementen zoals video, spraak, instant messaging, online games of virtuele realiteit gebruikt worden.
  • PSTN – public switched telephone network – is de concentratie van openbare telefoonnetwerken (netwerken met fysieke verbindingen) overal ter wereld, net zoals het Internet een wereldwijde concentratie is van openbare IP-gebaseerde netwerken (netwerken met virtuele verbindingen).
  • ISDN – Integrated Services Digital Network – is een type van telefoonnetwerksysteem met fysieke lijnen, dat ontworpen is om digitale (vs analoge) transmissie van spraak en data via gewone koperen telefoonkabels mogelijk te maken, wat resulteert in een betere kwaliteit en hogere snelheden dan het geval is met analoge systemen.
  • PBX – Private Branch eXchange (ook wel Private Business eXchange genoemd) – is een telefoonsysteem dat eigendom is van een privébedrijf, in tegenstelling tot de systemen van telecombedrijven of telefoonmaatschappijen.
  • IVR – interactive voice response – is een computergestuurd systeem dat een persoon, in concrete gevallen een beller, toelaat om een optie te kiezen uit een voice menu of op een andere manier interactief met een computersysteem te werken.
  • DID – Direct Inward Dialing (in Europa ook DDI genoemd) is een functie aangeboden door telefoonmaatschappijen voor de PBX-systemen van hun klanten, waarbij de telefoonmaatschappij (telco) een reeks nummers toewijst aan de PBX van de klant.
  • RFC – Request for Comments (meervoud: Requests for Comments, maar: RFC’s) is één van een reeks genummerde Internet-informatiedocumenten en normen die alom gevolgd worden door zowel commerciële software als freeware in Internet- en Unix-omgevingen.
  • ATA - Analoge Telefoon Adapter (ATA) is een Analoge Telefoon Adapter die uw traditionele verbbinding omzet naar een IP-verbinding. Hierdoor kunt u uw analoge deurbel, telefoon of fax verbinden aan het Voicedata-netwerk.

Terug naar overzicht

Deel via:

Blijf op de hoogte!

Meld u aan voor onze maandelijkse business update.