Termen en definities

Vaktermen en afkortingen zijn niet altijd te voorkomen. Het is echter wel belangrijk dat u begrijpt waar we het over hebben. Bij VTM stemmen we onze uitleg en advies daar altijd op af. Toch hebben we op deze pagina een verklarende lijst van gebruikte termen, begrippen en definities in ons vakgebied benoemd.

  • VoIP

    Voice over Internet Protocol (ook IP-telefonie, Internettelefonie of Digitale Telefonie genoemd) is het versturen van gesproken conversaties over het Internet of een ander IP-gebaseerd netwerk.

    Zie ook Kennisdossier VoIP

  • SIP

    Session Initiation Protocol is een protocol ontwikkeld door de IETF MMUSIC Working Group en geldt als standaard voor het starten, wijzigen en beëindigen van een interactieve gebruikerssessie waarbij multimedia-elementen zoals video, spraak, instant messaging, online games of virtuele realiteit gebruikt worden.

    Zie ook SIP Trunks

  • PSTN

    Public Switched Telephone Network is de concentratie van openbare telefoonnetwerken (netwerken met fysieke verbindingen) overal ter wereld, net zoals het Internet een wereldwijde concentratie is van openbare IP-gebaseerde netwerken (netwerken met virtuele verbindingen).

    Zie ook Wat is PSTN, POTS en ISDN en wat zijn de verschillen?

  • ISDN

    Integrated Services Digital Network is een type van telefoonnetwerksysteem met fysieke lijnen, dat ontworpen is om digitale (vs analoge) transmissie van spraak en data via gewone koperen telefoonkabels mogelijk te maken, wat resulteert in een betere kwaliteit en hogere snelheden dan het geval is met analoge systemen.

    Zie ook Wat is PSTN, POTS en ISDN en wat zijn de verschillen?

  • PBX

    Private Branch eXchange (ook wel Private Business eXchange genoemd) is een telefoonsysteem dat eigendom is van een privébedrijf, in tegenstelling tot de systemen van telecombedrijven of telefoonmaatschappijen.

  • IVR

    Interactive Voice Response is een computergestuurd systeem dat een persoon, in concrete gevallen een beller, toelaat om een optie te kiezen uit een voice menu of op een andere manier interactief met een computersysteem te werken.

  • DID

    Direct Inward Dialing (in Europa ook DDI genoemd) is een functie aangeboden door telefoonmaatschappijen voor de PBX-systemen van hun klanten, waarbij de telefoonmaatschappij (telco) een reeks nummers toewijst aan de PBX van de klant.

  • RFC

    Request for Comments (meervoud: Requests for Comments, maar: RFC’s) is één van een reeks genummerde Internet-informatiedocumenten en normen die alom gevolgd worden door zowel commerciële software als freeware in Internet- en Unix-omgevingen.

  • ATA

    Analoge Telefoon Adapter (ATA) is een Analoge Telefoon Adapter die uw traditionele verbinding omzet naar een IP-verbinding. Hierdoor kunt u uw analoge deurbel, telefoon of fax verbinden aan het Voicedata-netwerk.

 

Terug naar overzicht

VTM kennisbank termen en definities

Deel via:

Volgende

Zakelijk Internet
Traditioneel ICT vs MSP