Stappenplan bij gehackte email
Verstuurt uw e-mailaccount spam? Krijgen uw klanten facturen die u niet heeft verzonden? Staan uw instellingen ineens anders? Dan is wellicht uw Outlook, Gmail of server besmet óf heeft een hacker vat op uw e-mailaccount.
Stappenplan bij gehackt e-mail account
- Controleer uw e-mailinstellingen. Bekijk of het herstel e-mailadres onveranderd is. Het herstel e-mailadres zorgt ervoor dat u weer toegang krijgt tot uw account als u niet kunt inloggen, bijvoorbeeld omdat u uw wachtwoord bent vergeten. Soms verandert een hacker niet alleen uw wachtwoord maar ook nog eens uw herstel-emailadres. Zo kan hij of zij uw wachtwoord, bij verkeerde instellingen, opnieuw veranderen.
- Verander uw wachtwoord en maak uw wachtwoord ijzersterk.
- Stel uw collega's en netwerk op de hoogte van de hack. Hackers verspreiden mogelijk vanuit uw adres malafide software en besmetten zo andere computers. Misschien zijn de computers van uw contacten al besmet. Vraag hen hun apparaten te scannen op malware en om alert te zijn op verstuurde e-mails vanuit uw account.
- Lukt het niet uw probleem te verhelpen? Bel dan het Network Operations Center van VTM (0174 752 690).
Zo voorkomt u dat het weer gebeurt
Om je weerbaarder te maken in de toekomst kunt u ‘inloggen met een twee-staps-verificatie’ instellen. Naast uw wachtwoord is dan ook uw telefoon nodig om in te loggen. Het garandeert niks, maar u maakt het ze een stuk lastiger.