Onderscheid tussen standard en Major Change

Een standard change is een wijziging op bestaande, actieve diensten en kan binnen 20 minuten worden afgehandeld én heeft een vaste impact. Een Major Change duurt ofwel langer dan 20 minuten of heeft een impact welke niet vooraf vastgesteld/ingeschat is. Een major change dient in overleg met een Project Manager ingepland/afgestemd te worden, ook zodat kan worden bepaald of deze binnen de dienstverlening (SLA) valt.

Een standaard change welke vanuit een opdracht in een vast tijdsbestek bij een groot aantal gebruikers of systemen dient te worden uitgevoerd kan alsnog als een major change worden geclassificeerd. Dit zal in goed overleg samen worden bepaald.

Bestede tijd
De bestede tijd wordt genoteerd in uren:minuten. Indien een ticket de status "Buiten SLA" heeft en er is tijd aan besteed,  wordt deze wekelijks gefactureerd.

Change Management

Wij adviseren bij Major Changes altijd gebruik te maken van een Change management proces, hierbij wordt de wijziging (change) op een gestructureerde wijze gepland, uitgevoerd en gedocumenteert. Binnen VTM wordt Change Management uitgevoerd door de Project Management organisatie.

Doorlooptijden van veelvoorkomende activiteiten (standaard changes)

Binnen onze dienstverlening is het doorvoeren van changes bij bestaande klanten een veelvoorkomende activiteit. Deze changes zijn er in uiteenlopende soorten en maten en daardoor kan de doorlooptijd varieren. Mede omdat we incidenten (verstoringen) prioriteit geven ten opzichtte van changes.

Op deze pagina treft u een overzicht aan van veelvoorkomende standaard changes. Benieuwd naar andere aspecten van onze werkwijze? 

Werkwijze Servicedesk
Prioriteitstelling van incidenten
Het verschil tussen een standaard en major change
Doorlooptijden van veelvoorkomende activiteiten (standaard changes)
Managed App Matrix
- Klantspecifieke applicaties

Terug naar overzicht

Deel dit artikel via: