Zes obstakels om een digitale onderneming te worden

Hoewel de digitale transformatie van economie en maatschappij in sneltreinvaart doorzet, blijken veel organisaties moeite te hebben om een ‘digitaal bedrijf’ te worden. Digitalisering vereist aanzienlijke veranderingen in bedrijfscultuur en -systemen. Uit een recent onderzoek van Gartner is gebleken dat slechts een klein aantal organisaties succesvol is in het opschalen van digitale initiatieven. (bron: executive-people.nl)

Wat is digitalisering?

Kort gezegd is digitalisering de overgang van informatie naar een digitale vorm, welke vervolgens gebruikt kan worden op of door elektronische apparaten. Elke dag zijn er wel voorbeelden van deze digitalisering en bijbehorende procedures. Van online klantdossiers tot werkplekken in de Cloud, van volledig geautomatiseerde domotica systemen tot zelfrijdende auto’s. Alles opgeslagen in de Cloud, benaderbaar via en door elektronische apparaten en aangestuurd door digitale procedures.

Niet alleen ons dagelijks leven is hierdoor veranderd, ook het bedrijfsleven ondergaat voortdurende veranderingen als gevolg van digitalisering. Onderzoeks- en adviesbureau Gartner omschrijft digitalisering als het gebruikmaken van digitale technologieën om een businessmodel te veranderen en te zorgen voor nieuwe inkomsten en kansen. En dit gaat verder dan enkel de IT-afdeling van een bedrijf. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de voordelen van het digitale tijdperk, zoals snellere en efficiëntere bedrijfsprocessen, moet het hele bedrijf gedigitaliseerd worden.

Maar dat gaat dus niet altijd even makkelijk. Organisaties hebben moeite om aan te haken bij deze razendsnelle digitale transformatie. In het onderzoek identificeert Gartner zes obstakels die organisaties moeten overwinnen in hun digitaliseringsslag.

1. Weerstand tegen verandering

Veel organisaties hebben een cultuur van hiërarchie en verantwoordelijkheden ontwikkeld. Een vaste stroom aan ‘lijntjes’ binnen de organisatie. Elke vorm van verandering gaat stroef of stuit op weerstand. Hierdoor zitten veel organisaties, ook onbewust, vast in een cultuur van hiërarchieën en vastomlijnde taakbeschrijvingen. Terwijl digitale innovatie juist het tegenovergestelde vereist. Mensen moeten grenzen kunnen overschrijden en nieuwe ideeën kunnen ontdekken.

2. Beperkte samenwerking

Gevoel van controle over processen, informatie en systemen maakt mensen terughoudend om kennis te delen. Dit gaat ten koste van de samenwerking, terwijl optimale samenwerking juist van essentieel belang is om verbinding te creëren tussen digitale innovaties en kernteams binnen de organisatie.

3. Het bedrijf is niet klaar

Een organisatie kan verwikkeld raken in de hype rond digitaal zakendoen, terwijl de organisatie in de praktijk nog niet beschikt over de vereiste middelen. De ICT infrastructuur moet op orde zijn om de digitalisering technisch te ondersteunen. Alleen betrouwbare en goed werkende infrastructuur zal de interne bereidheid om te veranderen doen toenemen en leidt tot de gewenste verbetering van bedrijfsprocessen.

4. Talent Gap

Digitale innovatie vereist dat mensen, processen en technologie met elkaar versmelten om nieuwe bedrijfsmodellen en diensten te kunnen creëren. Organisaties hebben medewerkers nodig met vaardigheden gericht op innovatie en verandering, die tegelijk de expertise hebben om nieuwe technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI), Internet of Things en Data analyse op de juiste wijze in te zetten.

5. De huidige praktijk ondersteunt het aanwezige talent niet

Veel organisaties volgen een traditioneel patroon, georganiseerd in vast omlijnde functies. Verandering kan in zo’n omgeving langzaam gaan. Sterk gestructureerde, traditionele processen werken niet voor digitaal. Er zijn geen beproefde modellen om uit te voeren, maar elke organisatie moet de werkwijze vinden die het beste past. Het in huis hebben van het juiste talent is essentieel (zie ook punt 4), en met de juiste werkwijzen kan dit aanwezige talent ook echt effectief werken.

6. Verandering is niet gemakkelijk

Het kan technisch uitdagend zijn om processen digitaal te maken. Platforms ontwikkelen, de organisatiestructuur veranderen, de ICT infrastructuur upgraden/aanpassen, dit alles kost tijd, middelen en geld. Maar op de lange termijn zal het de processen efficiënter, eenvoudiger en sneller maken.

Het onderzoek van Gartner, en geïdentificeerde obstakels zijn in lijn met de realiteit dat digitalisering andere vaardigheden, werkmethoden en zelfs andere culturen eisen van organisaties. Maar organisaties moeten die verandering aangaan om mee te groeien met de veranderende verwachtingen, behoeften en wensen van klanten, leveranciers en medewerkers. Organisaties die niet kunnen veranderen, zullen vroeg of laat achterlopen.

 

Bezoekers van deze pagina bekeken ook:

Terug naar overzicht

Blijf op de hoogte!

Meld u aan voor onze maandelijkse business update.