Transformeert u al digitaal?

Digitale transformatie is hot. De term staat centraal tijdens menig directie overleg. Maar wat houdt digitale transformatie nu precies in? Wat betekent het voor uw bedrijf? Bent u klaar voor de volgende stap in uw eigen digitale transformatie?

Hans Olsthoorn, VTM Groep

Woensdag 5 april bezocht de VTM Groep op uitnodiging van KPN, met een aantal van onze klanten het event The Digital Dutch. Een event waarbij alles draait om de digitale transformatie van de BV Nederland. Over de impact van (digitale) technologieën op mens, bedrijf en maatschappij. Nederland maakt op dit vlak grote stappen en op ICT-gebied kan zakelijk Nederland veel van elkaar leren.

Tijdens het event werden we in hoog tempo meegenomen op een reis langs aansprekende ICT-oplossingen. Concreet, helder en praktisch toepasbaar. Oplossingen die streven naar een voortdurende optimalisatie van bedrijfsprocessen en organisatiemodellen.

Niet bij te benen

Veel digitale technologieën zijn de afgelopen jaren in ons leven gekomen, met een snelheid die voor bedrijven niet is bij te benen. Er is een kloof ontstaan tussen wat mensen/klanten willen in ons digitale tijdperk en wat bedrijven daadwerkelijk in staat zijn te bieden. De consument, werknemer, zeg maar mensen, leiden de dans en bedrijven moeten maar al te vaak volgen.

De klantervaring speelt hierbij vaak een cruciale rol. Klanten zijn mondiger en vragen (en verwachten) meer digitale interactiemogelijkheden en een dienstverlening waar en wanneer het de klant het best past. Digitale transformatie is in dat opzicht dan ook niets meer dan de organisatie zo in te richten om klanten digitaal te kunnen bedienen als vervanging of aanvulling op de traditionele kanalen.

Je hoeft ook echt niet de volgende Spotify of Uber te worden om te kunnen spreken van een succesvolle digitale transformatie. Niet ieder bedrijf kan een sector op zijn kop zetten. En dat hóeft ook helemaal niet. Het digitaliseren van eigen bedrijfsprocessen om daarmee de klant beter (en efficiënter) te bedienen is net zo goed onderdeel van jouw digitale transformatie.

Digitale strategie

Digitale transformatie is echter geen kwestie van puur investeren in specifieke technologieën en online toepassingen. Het is vooral van belang om grondig te kijken naar hoe dergelijke investeringen bijdragen aan de doelstellingen van jouw organisatie. Waar liggen, onafhankelijk van de technologie, voor jouw organisatie kansen en behoeften? Het kiezen van een technologie om hier vervolgens op in te spelen is slechts een onderdeel.

Zonder overkoepelende digitale strategie is het haast onmogelijk om succesvol te transformeren. De implementaties, procesveranderingen en het overtuigen van de mensen die ermee moeten werken, zijn minstens zo belangrijk. Want digitale transformatie is een bedrijfsbrede verandering.

 

Deel deze pagina op:


© copyright 1988-2017 VTM Groep | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Sitemap | Info
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie?

Onderdeel van svg