Penetratie 4G blijft stijgen
donderdag 11 oktober 2018
Afgelopen jaar is in Nederland de penetratie van smartphones met 4G-ondersteuning gestegen naar 88 procent. Het aantal Nederlanders dat ook daadwerkelijk gebruik maakt van 4G ligt met 83 procent nog wel iets lager, maar neemt ook toe. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper, uitgevoerd in het derde kwartaal van 2018.
Afschakelen oudere generatie netwerken
De groei van 4G-ondersteuning is belangrijk, omdat mobiele aanbieders concrete plannen hebben om oudere mobiele netwerken af te schakelen. Vodafone wil in januari 2020 beginnen met het afschakelen van het 3G-netwerk. KPN plant de uitfasering van het 3G-netwerk in januari 2022.
Afschakeling van het 3G-netwerk heeft nagenoeg geen impact, omdat het aantal klanten op het 3G-netwerk sterk is afgenomen, na de introductie van 4G. Plus dat alle telefoons en smartphones die in Nederland op de markt zijn over 2G (GSM) ondersteuning beschikken. Daarmee blijft de mogelijkheid bestaan voor klanten die gebruik maken van een telefoon zonder 4G-ondersteuning om te bellen en sms'en via het 2G-netwerk.
In het tempo waarmee de penetratie van telefoons-en smartphones met 4G ondersteuning momenteel toeneemt, beschikt in 2020 naar verwachting 93 tot 95 procent van alle Nederlanders over een telefoon of smartphone met 4G-ondersteuning.
83 procent Nederlanders gebruikt 4G
Na de introductie van 4G, waarmee klanten sneller en beter mobiel internet kregen, is het aantal klanten op het 3G-netwerk sterk afgenomen. Uit het onderzoek van Telecompaper blijkt dat 83 procent van alle Nederlanders met de mobiele aansluiting toegang heeft tot een 4G-netwerk.
2G, 3G, 4G, 5G
3G stopt, 4G wordt inmiddels door bijna alle Nederlanders gebruikt en 5G gaat ons ongekende mogelijkheden opleveren. Maar wat is dat 2G, 3G, 4G en 5G nu eigenlijk precies? Lees verder >>
Meer Blog en Nieuws
- Nieuwe factuur lay-out voor KPN ÉÉN diensten
- De ultieme koptelefoon voor professioneel kantoorgebruik
- Microsoft Teams uitbreiden met een Contact Center-oplossing
- Tariefswijziging Inmarsat C
- Wat is een datalek en hoe bescherm ik mijzelf ertegen?
- Houd jouw informatie in het VTM klantenportaal actueel
- Wat is Managed Detection and Response (MDR) en waarom is het belangrijk?