Ode aan ISDN

"ISDN mag dan worden uitgefaseerd, we moeten niet vergeten hoe deze techniek onze communicatie heeft veranderd en ons heeft gebracht waar we nu zijn."

Blog Marius Krijts, network engineer VTM

"Veel mogelijkheden voor 'slim' telefoonnet"
Zo kopte het NRC handelsblad op zaterdag 19 augustus 1989.

PTT Telecom, weet u nog, de voorganger voor wat later KPN zou worden, zou een half miljard gulden (!!) gaan investeren in een netwerk via de telefoonlijn. De eerste pilot users van het zogenoemde ISDN netwerk hadden zich reeds gemeld. Ahold, Robeco en Leaseplan zouden de eerste worden die de mogelijkheden van ISDN konden gaan ervaren.

Pas 3 jaar later, in 1992, zou de commerciële introductie van ISDN plaatsvinden.


It Still Does Nothing

Zo werd ISDN door de critici omschreven, er verandert niet zoveel. De kritiek werd ondersteund door het feit dat ISDN zo lang op zich heeft laten wachten. Op papier stond namelijk al 15 jaar een introductie gepland voor een Europees telefoonnet.

Dhr Janus C. Reppel, dé PTT'er verantwoordelijk voor de uitrol van het netwerk in Nederland, begreep de kritiek wel. Immers, British Telecom was in 1985 al begonnen met een proef en de Deutsche bundespost bood het netwerk al aan in 8 grote steden. Waarom moest dat in Nederland dan allemaal zo lang duren?

Het was niet zonder reden dat Reppel wachtte met de introductie. De landen om ons heen experimenteerden met eigen varianten van ISDN. Weliswaar dezelfde techniek, maar allemaal gebaseerd op eigen systemen. Er was nog geen Europese standaard en om als klein land nou zelf te gaan experimenteren om vervolgens toch weer om te moeten naar de in wording zijne Europese standaard zou volgens Reppel zonde zijn geweest van de tijd en moeite. Toen het Europese akkoord er lag werd het tijd dat voor de PTT om er mee aan de slag te gaan.


Ongekende functionaliteiten

Hoewel een hoop zaken tegenwoordig vanzelfsprekend zijn, was er begin jaren 90 toch een ware revolutie gaande. Het bestaande enkelvoudige bellen en gebeld worden zou worden uitgebreid met functies als videobellen... zoals omschreven nog niet met tv-kwaliteit.. maar toch voldoende om elkaar te kunnen zien. TV kwaliteit, weet u nog... 3 zenders, geen afstandsbediening en een ouderwetse dikke beeldbuis...

Dan kwam het stukje data-overdracht er nog bij kijken. ISDN kon tegelijk telefonie en datadiensten aanbieden over één aansluiting. Stel je voor een arts die telefonisch overleg pleegt, roept een medisch dossier uit de computer en stuurt dat tijdens het overleg voor een directe reactie door naar een collega. Dit soort technische hoogstandjes waren nieuw en openden een wereld vol nieuwe mogelijkheden.

Plus wat te denken van kostenregistratie, wisselgesprekken en zien wie er belt; heuse nummerherkenning! Tegenwoordig nemen we niet eens meer op wanneer iemand belt zonder nummerweergave, vroeger was dat niet anders. Nummerherkenning was innovatief en nieuw.

Stuk voor stuk nieuwe mogelijkheden die we vandaag de dag maar wat normaal vinden.


Digitaal telefoonnet

December 1993 kopt het dagblad van het noorden, 'PTT telecom zet vaart achter digitaal telefoonnet'. Ondanks de nodige hobbels en vertragingen is het zover, in 1993 heeft PTT telecom om en nabij 1.000 abonnees en legt het bedrijf zich er op toe dit aantal tegen eind 1996 te hebben verhoogd naar 50.000.

Kritiek bleef echter aanhouden. De aanschaf is te duur, de telefoontikken bijna één vijfde meer als het traditionele net. Een ISDN fax kost 8.000 gulden, terwijl een fax voor het traditionele net 1.000 gulden kost. Ondanks alle nieuwe mogelijkheden zijn de grote bedrijven en particulieren huiverig om 'over' te gaan en zien niet in hoe ze op deze manier hun communicatiekosten kunnen terugdringen.

Vanaf 1 januari 1996 kon in heel Nederland een ISDN-aansluiting worden afgenomen. De piek lag in 1999, toen de provider, inmiddels onder de naam KPN Telecom, 1,57 miljoen isdn-aansluitingen kon noteren.


Terug naar vandaag

En toch, ondanks alle tegenslagen, vertragingen en de nodige kritiek, heeft ISDN zich door de jaren heen ontwikkeld tot waar het voor bedoeld is, een Integrated Services Digital Network. Meerdere digitale kanalen over een enkele lijn. Communicatie op een hoger niveau. Dé netwerktechniek van de jaren 90. Van beeldbellen tot een internetverbinding op dezelfde aansluiting, ISDN had het allemaal.

ISDN heeft ons en de wereld verbonden. Ons op nieuwe manieren laten communiceren en onze welvaart veel goeds gedaan. Toch komt aan alles een eind. Onze drang naar meer informatie, meer communicatie en vooral het mobiele vlak zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen. Naarmate technologie vordert wordt ook de klant vele malen veeleisender.

Uit het ISDN netwerk zijn nieuwe technieken ontstaan, nieuwe manieren van communiceren en bovenal mobiliteit en internetsnelheid. Maar de rek is er uit. ISDN is verouderd en als dienst overbodig geworden door de komst van breedband. Nieuwe technologieën zijn er voor in de plaats gekomen. Technologieën waar in de meeste gevallen net zo huiverig naar zal worden gekeken als destijds met de komst van ISDN. Technologieën die zich zullen moeten gaan bewijzen en de beloofde mogelijkheden waar moeten gaan maken.

In veel gevallen is dat al gebeurt, zoals bijvoorbeeld bij VoIP, tegenwoordig al niet meer weg te denken in de wereld van telecom en ICT. Een techniek die zich, net als ISDN heeft moeten bewijzen, waar terughoudend op gereageerd werd, maar die inmiddels begint te landen binnen communicerend Nederland.

ISDN mag dan worden uitgefaseerd om uiteindelijk te verdwijnen, we moeten nooit vergeten hoe deze techniek onze communicatie heeft veranderd en ons heeft gebracht waar we nu zijn.

 

Voor veel thuisgebruikers betekende isdn de eerste kennismaking met online. Omdat de telefoonlijn niet langer werd bezet door een dataverbinding, werd de drempel om de online wereld te verkennen kleiner.


Bezoekers van deze pagina bekeken ook:

 

Blijf op de hoogte!

Meld u aan voor onze maandelijkse business update.