IT-trends 2021
vrijdag 27 november 2020
Wat een jaar hebben we achter de rug. Niemand had een jaar geleden kunnen bedenken dat de hele wereld in de greep zou zijn van een pandemie. Vele branches zijn wereldwijd door de coronacrisis op zijn kop gezet. Ook op het gebied van Telecom en IT is COVID-19 van invloed geweest.
Met name de digitalisering, de moderne werkplek en andere manieren van samenwerken en ontmoeten zijn in stroomversnelling geraakt. Alleen al de afgelopen zes maanden heeft een grotere digitale transformatie plaatsgevonden van de economie en samenleving, dan in de afgelopen 10 jaar daarvoor.
COVID-19 heeft in veel opzichten gefungeerd als versneller voor een reeks veranderingen. Technologische ontwikkelingen speelden én spelen een belangrijke rol bij het omgaan met de veranderingen waarmee we zijn geconfronteerd. En ook al maakt de coronacrisis meer dan duidelijk dat niets tot in de puntjes is te voorspellen, toch kijken we net als elk jaar graag vooruit naar belangrijke trends en ontwikkelingen op het gebied van Telecom en IT.
Thuiswerken gaat langer mee dan COVID-19
Het Nieuwe Werken, de thuiswerkplek, termen die we in de IT sector al langer kenden. Maar eigenlijk is het nieuwe werken nooit echt van de grond gekomen, tot dit jaar! De noodzaak van een pandemie heeft het thuiswerken op de kaart gezet.
Natuurlijk geldt dit niet voor alle branches. Maar een groot deel van werkend Nederland zal naar verwachting niet meer per se tussen 8 en half 6 op kantoor zijn, maar werken waar het hem of haar het beste uitkomt.
De techniek laat het toe, online toegang tot systemen werkt eenvoudiger dan ooit, video vergaderen met collega’s en klanten werkt prima en we staan niet meer eindeloos in de file. IT infrastructuren zijn er inmiddels op ingericht en wat betreft productiviteit is geen stap terug gedaan. Sterker nog, veel bedrijven hebben de productiviteit en efficiëntie zelfs zien stijgen.
Ook na corona zal thuiswerken een blijvertje zijn, iets waar organisaties rekening mee moeten houden bij de inrichting van de Telecom (de telefooncentrale) en de IT-omgeving.
As-a-Service
Net als in onze eerdere blogs over trends en ontwikkelingen staat ook dit jaar de ‘As-a-Service’-trend weer in onze lijst van belangrijke ontwikkelingen voor komend jaar. Alles wordt steeds meer ‘As-a-service’. IT en Telecom integreren tot cloudgebaseerde, on-demand platformen. Diensten en producten afnemen in schaalbare, maandelijkse abonnementen wordt daarin de standaard. Flexibiliteit en zelf kiezen hoeveel, hoelang en in welke vorm u een product of dienst afneemt. Daarmee creëert een bedrijf een dynamische IT-omgeving, zodat men eenvoudiger en sneller kan inspelen op de veranderende markt.
Data Management & Business Intelligence
Elke dag worden nieuwe stromen aan data gecreëerd. Bedrijven hebben echter moeite om hun groeiende hoeveelheid data te beheren en in kaart te brengen. Een consistente, gestructureerde aanpak is nodig. Het gaat daarbij om het verwerken, rubriceren, opslaan, beschikbaar stellen, beveiligen en onderhouden van alle data in de IT omgeving. Datamanagement wordt cruciaal voor het optimaal beheren van die data binnen jouw organisatie.
Vertalen van deze data is de sleutel van zakelijk succes. Business Intelligence oplossingen en Analytics tools helpen om beschikbare data optimaal te gebruiken ten gunste van jouw organisatie. Tools die helpen om de data om te zetten in bruikbare informatie en gewenste KPI’s (Key Performance Indicatoren) om operationele en strategische beslissingen te kunnen nemen en te onderbouwen. Bedrijfsprocessen worden hiermee geoptimaliseerd, klantgerichtheid verbetert en winstgevendheid groeit.
De kracht zit hem komende jaren in de juiste tools om data inzichtelijk te krijgen om daarmee een gegevensgestuurde bedrijfscultuur te creëren. Met business intelligence voor iedereen, waarbij iedereen op elk niveau binnen de organisatie, de mogelijkheid heeft om betere zakelijke beslissingen te nemen.
The Digital Enterprise
Verdere digitalisering wordt voor bedrijven belangrijker, en zelfs onmisbaar. Het Internet of Things, Industry 4.0, de ‘Connected Worker’, online werkplekken, meerdere devices met toegang tot bedrijfssystemen en -data, telefonie in de Cloud; IT en digitalisering vormen het hart én de toekomst van elke organisatie.
Moderne technologieën spelen een bepalende rol in het optimaal organiseren van werk. Of dat nu is op kantoor, in het veld, thuis of op de productievloer, integratie van de fysieke en virtuele wereld is al lang geen toekomst meer, maar realiteit. Moderne technologie is key voor het beheersbaar houden van de bedrijfsvoering. Het ERP platform optimaal benutten en volledig koppelen met alle facetten binnen de bedrijfsvoering is essentieel.
Cybersecurity
Het belang van Cybersecurity is de afgelopen jaren al enorm toegenomen. Gelukkig beseffen steeds meer organisaties dat cybersecurity serieus genomen moet worden als bepalende factor voor de bedrijfscontinuïteit. Ook hier heeft de coronacrisis een versnelling in gang gezet. Hackers hebben het coronavirus op grote schaal misbruikt om hun aanvallen tegen bedrijven wereldwijd uit te breiden.
Mede door het vele thuiswerken wordt via verschillende devices, vanaf verschillende locaties ingelogd op bedrijfssystemen en netwerken. Kwaadwillenden hebben hierdoor meer mogelijkheden om binnen te dringen. Minder medewerkers werken op een zelfde plek op hetzelfde beveiligde netwerk, wat het absoluut noodzakelijk maakt voor bedrijven om hun netwerken te versterken. Ook moeten de cyberbeveiligingsstrategieën worden uitgebreid naar thuisnetwerken en mobiele apparaten voor thuiswerken. Cybersecurity is ook voor komende jaren een belangrijke trend die zich zal moeten doorontwikkelen.
5G
In de zomer van 2020 zijn in Nederland de frequenties voor 5G-netwerken geveild. 5G maakt daarmee definitief zijn intrede als nieuwste generatie mobiele communicatie. Belangrijkste voordelen van 5G zijn hoge snelheid verbinding, meer capaciteit en de 'low latency', ofwel ultrakorte reactietijd in de communicatie tussen apparaten.
5G is voor het Nederlandse bedrijfsleven de sleutel tot verdere innovatie, digitalisering en slimmer samenwerken. Met veilige connectiviteit, betrouwbare dienstverlening en toekomstbestendige oplossingen. 5G maakt verbindingen mogelijk tussen meerdere IT- en telecommunicatietoepassingen, diensten en services. Denk daarbij aan betalingsverkeer, Internet of Things (IoT), logistiek en autonoom rijden. Maar ook nieuwe toepassingen zoals operaties uitvoeren op afstand en toepassingen voor landbouw.
De verwachting is dat binnen 2 a 3 jaar 5G dusdanig volwassen is dat zeer grote aantallen apparaten tegelijk kunnen worden bediend. Per vierkante kilometer kan dat gemakkelijk oplopen tot boven het miljoen aangesloten apparaten.
Microsoft Teams
De manier van (samen) werken en ondernemen is verandert. Nieuwe technologieën brengen nieuwe mogelijkheden met zich mee. Microsoft Teams is zo’n nieuwe technologie.
Microsoft Teams heeft de afgelopen maanden een stormachtige opkomst doorgemaakt. Als online samenwerkingstool, chattool en als online overleg middel. Inmiddels zijn daar meerdere functionaliteiten aan toegevoegd, zoals ook Bellen via Microsoft Teams.
We zien steeds meer communicatie verhuizen naar één centraal platform. Met Microsoft Teams kies je voor een communicatieplatform op maat. Dankzij de integratie met Office 365 en andere apps heb je alles op 1 plek om prettig (samen) te werken. De verwachting is dan ook dat Microsoft Teams, alsook Bellen via Teams de komende jaren sterk gaat doorgroeien.
Artificial Intelligence (AI)
AI zal als één van de grootste technologische trends in 2021 een nog waardevoller hulpmiddel worden om ons te helpen de wereld om ons heen te interpreteren en te begrijpen. De hoeveelheid data welke we vandaag de dag verzamelen zal blijven toenemen. Dit betekent dat algoritmen voor machine learning beter geïnformeerd en geavanceerder worden in de oplossingen die ze voor ons ontdekken.
Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning zijn technieken welke in staat zijn om door middel van algoritmes zelfstandig analyses te maken van enorme hoeveelheden data. Zo kunnen patronen ontdekt worden in data, voorspellende modellen ontwikkeld worden, worden apparaten steeds slimmer, zelflerend en nemen ze taken over van de mens.
En verder?
De rol van IT groeit dagelijks en is een voorwaarde voor zakelijk succes. Veel organisaties staan voor de uitdaging om de IT-omgeving in lijn te houden met de technologische ontwikkelingen.
Wil je meer weten over de mogelijkheden en de rol die VTM hierbij kan spelen? Wij wisselen graag met jou van gedachten over de trends voor komende jaren en hoe je hier als bedrijf het beste in kunt meegroeien. Neem contact op voor een afspraak met Erwin den Braber, onze Business Consultant IT, erwin.denbraber@vtmgroep.nl, 06 228 425 24.
We vinden het leuk om hierover te adviseren en denken graag met jou mee.
Meer Blog en Nieuws
- Hoe KPN Health de zorgsector veiliger maakt met IoT en cybersecurity certificering
- Generatieve AI wordt geïntegreerd in Power Apps en AI Builder van Microsoft
- Vijf manieren waarop Microsoft Power Apps jouw bedrijfsprocessen kunnen stroomlijnen
- Boost jouw bedrijfsprestaties
- Wat is de Microsoft Customer Agreement?
- KPN Partner Network Indexatie 2023
- Vergroot jouw efficiëntie met Microsoft Copilot