ISDN stopt: stap over op bellen via internet
vrijdag 5 oktober 2018
Voor de zomer van 2017 hebben wij u al bericht over het uitfaseren van ISDN. Inmiddels zijn we een jaar verder en zien we organisaties overstappen op toekomstvaste alternatieven voor telefonie. Tegelijk zien we echter ook nog een grote groep organisaties die er nog niet mee bezig zijn. Terwijl 2019 toch echt al weer bijna voor de deur staat!
Waarom stopt ISDN?
KPN gaat het aanbod voor traditionele telefoniediensten (PSTN/ISDN) moderniseren of vervangen. Het ISDN netwerk is verouderd en tegenwoordig zijn er betere toekomstvaste alternatieven. Daarom stopt per 1 september 2019 enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN. Organisaties doen er verstandig aan om tijdig over te stappen, want per 1 september 2019 is ISDN echt uit de lucht.
De opvolger van ISDN: VoIP
ISDN wordt vervangen door internetbellen, ook wel bekend als VoIP (Voice over IP). Met VoIP ervaart u een betere belkwaliteit en meer communicatiemogelijkheden. Met VoIP heeft u meer vrijheid en mogelijkheden dan via het ISDN-netwerk. VoIP heeft zich inmiddels bewezen als gelijkwaardig vervanger van ISDN. Het is flexibeler en in veel gevallen goedkoper dan ISDN.
Voordelen bellen via internet
- Meer controle over uw bereikbaarheid
- Hogere geluidskwaliteit van uw gesprekken
- Vaak goedkoper dan ISDN
- Onbeperkt bellen tegen vast bedrag per maand
- Vast nummer op je mobiel
- Geen fysieke telefooncentrale nodig
Overstappen van ISDN
Het uitfaseren van ISDN heeft consequenties voor bedrijven die nog gebruik maken van ISDN. Het gehele ISDN-netwerk wordt uitgezet en per 1 september is het gebruik van ISDN bij geen enkele provider meer mogelijk.
Het is daarom van belang om actie te ondernemen. Maakt jouw bedrijf nog gebruik van ISDN? Geen paniek, er liggen kansen om je telefonie professioneler én goedkoper te regelen.
Het verschilt per situatie welke oplossing het beste past bij uw organisatie. Veel organisaties kunnen het beste overstappen op VoIP telefonie. Maar heeft u net een nieuwe telefooncentrale op ISDN, dan is SIP trunk een mogelijkheid.
Wij helpen u graag met de overstap naar een toekomstvaste oplossing voor vast bellen. VTM bekijkt uw situatie en geeft u advies op maat.
Neem contact op via 0174 527 320 of info@vtmgroep.nl.
Behoud van eigen apparatuur zoals vaste telefoons en alarmlijn
Het verdwijnen van ISDN heeft niet alleen invloed op telefonie. Veel apparatuur zoals de intercom, pin en alarm maken gebruik van ISDN. Het behoud van uw alarmlijn en/of eigen apparatuur is per situatie verschillend. Wij adviseren u graag over de mogelijkheden.
Gebruik van internet in combinatie met VoIP
U kunt kiezen voor een compleet pakket inclusief internet. Houd rekening met apparaten die aangesloten zijn op het internet. Sommige apparaten zoals externe servers, beveiligingscamera's en netwerkprinters kunnen aangesloten zijn via een vast IP-adres. Wij adviseren u graag over de mogelijkheden.
Meer Blog en Nieuws
- Nieuwe factuur lay-out voor KPN ÉÉN diensten
- De ultieme koptelefoon voor professioneel kantoorgebruik
- Microsoft Teams uitbreiden met een Contact Center-oplossing
- Tariefswijziging Inmarsat C
- Wat is een datalek en hoe bescherm ik mijzelf ertegen?
- Houd jouw informatie in het VTM klantenportaal actueel
- Wat is Managed Detection and Response (MDR) en waarom is het belangrijk?
Bellen in de Cloud
Met bellen in de Cloud kiest u voor telefonie op maat. Lees alles over het gemak, de voordelen en de flexibiliteit van bellen in de Cloud in onze whitepaper.