Einde 3G nadert! Wat betekent dit voor jouw organisatie?

Per 31 maart 2022 stopt KPN met zijn 3G-netwerk. Inmiddels is het al januari 2022 en komt 31 maart 2022 steeds dichterbij. Wat betekent dit voor jouw organisatie als 3G stopt?

Het 5G netwerk is in Nederland inmiddels niet meer weg te denken. Hierdoor is de aandacht voor het einde van 3G enigszins op de achtergrond geraakt. Terwijl het stoppen van het 3G-netwerk juist van grote impact kan zijn, onder andere voor oudere toestellen binnen jouw organisatie, maar misschien nog veel belangrijk: Internet of Things toepassingen.

Waarom stopt het 3G netwerk?

Na de introductie van 4G en 5G, waarmee klanten veel sneller en beter mobiel internet kregen, nam het aantal klanten op het 3G-netwerk snel af. Vanwege deze sterke afname in het gebruik, én om meer capaciteit en hogere snelheden te kunnen bieden, wordt 3G-capaciteit vrij gemaakt om het 5G-netwerk uit te breiden. Zo komt er per 31 maart 2022 definitief een eind aan de mobiele 3G standaard die ooit als onvoorstelbaar snel aanvoelde.

Wat merkt je hiervan?

In principe niet veel. Steeds minder mensen maken gebruik van 3G. Mensen die nog niet zijn overgestapt op telefoons met 4G of 5G (VoLTE) vallen vanaf april 2022 terug op het oudere, tragere 2G-netwerk.

Mocht het zo zijn dat jouw mobiele telefoon geen 4G data of bellen ondersteunt en je wilt wel goed kunnen blijven bellen en internetten, dan kun je ervoor kiezen om een nieuwe mobiele telefoon te kopen die 4G bellen en data ondersteunt. 

Machine-to-Machine connectiviteit

Met name voor Internet of Things toepassingen (M2M connectiviteit) kan het stoppen van het 3G-netwerk van grote impact zijn. Mogelijk zijn de apparaten binnen de IoT-toepassing niet geschikt voor 4G. Dan kan de snelheid van het dataverkeer in het geding komen, omdat deze apparaten per april 2022 alleen nog communiceren via het 2G-netwerk.

Het gaat hierbij bijvoorbeeld om apparaten die ervoor zorgen dat bruggen open- en dichtgaan. Om sluizen en gemalen in de gaten te houden, zodat er geen overstroming komt. Die treinen en bussen volgen zodat chauffeurs en machinisten op tijd kunnen rijden en wij – via informatieborden van gegevens worden voorzien.

Omdat de apparaten binnen de toepassing zich vaak verspreid ‘in het veld’ bevinden, zijn die apparaten niet altijd even gemakkelijk bereikbaar. Als er vervanging van de simkaarten voor nodig is, begint de tijd wel een beetje te dringen. 

Controleer daarom jouw afhankelijkheid van 3G. Zonder geschikt alternatief kan de snelheid en eventueel continuïteit van jouw toepassing in gevaar zijn. VTM houdt zijn klanten hiervan uiteraard op de hoogte. Mocht je echter zelf vragen hebben hierover, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen via info@vtmgroep.nl of 0174 527 320.

 
Deel dit artikel via:
 

Whitepaper - Internet of Things is here to stay

Met data meer inzicht verkrijgen in je bedrijfsprocessen? 

Download whitepaper