Een woord dat je niet vaak hoort....

Hans Olsthoorn, directeur VTM

Iedereen maakt steeds meer gebruik van ICT-diensten. Zowel privé als zakelijk. ICT stelt ons bijvoorbeeld in staat om steeds beter en efficiënter ons werk te doen. Keerzijde is echter dat we er als individu, maar ook als gehele samenleving, steeds afhankelijker van worden.

En daar heb je hem, het woord dat je niet vaak hoort; Telekwetsbaarheid. Ofwel, hoe afhankelijk ben jij van telecom en ICT?

Enorme impact

Als telecom en/of ICT uitvalt en data niet meer beschikbaar is heeft dat voor veel organisaties gevolgen. Wat zijn de gevolgen voor jouw organisatie? Bijvoorbeeld in geval van een stroomstoring of een cyberaanval.

Wanneer je daar bij stilstaat, besef je dat het woord dat je niet vaak hoort er wel eentje is met enorme impact. Want de gevolgen van uitval van telecom zijn namelijk groot. Zelfs zo groot dat er een heus landelijk programma voor is opgericht; het programma Telekwetsbaarheid, inclusief serious gaming, bijeenkomsten en een quickscan uitval telecom. Het Agentschap Telecom wil organisaties hiermee bewust maken van hun afhankelijkheid van telecommunicatie en organisaties helpen zich beter voor te bereiden op uitval.

Want hoe goed de Telecom in Nederland ook geregeld is, er kan altijd iets misgaan. Stroomuitval kan bijvoorbeeld leiden tot een grote netwerkstoring en wegvallen van verbindingen. En pas dan, als de verbinding wegvalt, blijkt hoeveel en hoe vanzelfsprekend we op telecommunicatie leunen.

Vitaal

Ga eens na welke telecomdiensten jouw organisatie gebruikt. En voor welke organisatieprocessen. Wat is vitaal, en moet ook bij een telecomstoring door kunnen gaan? Welke processen liggen stil als de internetverbinding uitvalt? Hoe veel medewerkers kunnen dan niet meer werken en welke apparaten komen mogelijk tot stilstand? En welke data ligt op staat of is niet meer beschikbaar door een cyberaanval?

Een goede voorbereiding kan de impact van telecomuitval verminderen. Inventariseer welke telecomdiensten nodig zijn voor belangrijke organisatieprocessen. Welke telecomdiensten gebruikt jullie organisatie voor vaste (internet, telefoon, telemetrie) en draadloze (mobiele telefonie, portofoons) verbindingen. Elke welke impact heeft het op de organisatie als diensten uitvallen?

Bedrijfscontinuïteit

De internet- of telefoonverbinding van jouw organisatie heeft er vast wel eens uitgelegen. Wat waren toen de gevolgen? Pas dan merk je hoeveel afhankelijk is van goed werkende ICT-diensten en hoe belangrijk telecom is voor de bedrijfscontinuïteit.

Natuurlijk kan uitval nooit geheel voorkomen worden. Maar je kunt de gevolgen wel beperken. Bijvoorbeeld een ICT-scan brengt bepaalde processen en mogelijke risico’s al voor een groot deel in kaart. Een externe specialist met ICT als core business kan daarbij helpen. Kies dan wel voor een specialist die de organisatie kent en met je meedenkt. VTM kan hierbij helpen. Neem contact met ons op of kijk op vtmgroep.nl/ict-scan

 

Blijf op de hoogte!

Meld u aan voor onze maandelijkse business update.