De waarde van ICT (in crisistijd)
woensdag 8 april 2020
De coronacrisis laat zien hoe afhankelijk we zijn van het geweldige werk van de zorg en de medische wetenschap. Dat zelfde geldt voor technologie. In deze periode zijn moderne ICT oplossingen van grote waarde gebleken voor overheden, zorg, onderwijs en bedrijven om thuiswerken, samenwerken op afstand en het voortzetten van bedrijfsprocessen in stand te houden.
Bron: www.ictinformatiecentrum.nl
Moderne technologie
De snelheid waarmee de overheid vandaag de dag kan communiceren met burgers is ongekend. Bijna iedereen is mobiel bereikbaar, internet, social media, pushberichten en NL alerts zorgen ervoor dat burgers razendsnel zijn geïnformeerd. Moderne technologie geeft wetenschappers de beschikking over big data, moderne software en data analytics, waarmee sneller, betere beslissingen genomen kunnen worden.
Voor bedrijven spelen moderne ICT oplossingen een cruciale rol in deze nieuwe situatie, waarbij opeens grote groepen medewerkers vanuit huis moeten werken. Video calls, doktersbehandelingen op afstand, online lessen, webinars en samenwerken op afstand zijn deze tijd aan de orde van de dag. Dat is mogelijk dankzij krachtige breedband internetaansluitingen. Gelukkig is Nederland dusdanig georganiseerd dat ons internet dat uitstekend aan kan (Kan ons internet al dat thuiswerken wel aan?).
Beter voorbereid met ICT
Bedrijven die al voorop liepen met moderne ICT oplossingen hebben sneller kunnen schakelen in deze nieuwe situatie. Voor bedrijven die behoudend zijn geweest met implementatie van moderne ICT oplossingen gaat dat een stuk minder eenvoudig. Het contrast tussen deze behoudende bedrijven en bedrijven die de afgelopen jaren wel geïnvesteerd hebben in goede infrastructuur (internet, mobiele communicatie, samenwerken op afstand) en moderne cloudoplossingen, laat zich in deze tijd duidelijk zien.
Bedrijven met moderne ICT oplossingen in huis kunnen sneller omschakelen op thuiswerken of een aangepast bedrijfsproces, zonder dat de business daar direct onder lijdt. Veel kan namelijk gewoon doorgaan: klantcontact, sales en service op afstand dankzij online CRM oplossingen, projecten gaan door dankzij goede projecttools en er wordt eenvoudig en gezamenlijk doorgewerkt in dezelfde documenten dankzij goede cloudopslag en samenwerkingstools.
Nieuwe mogelijkheden
De huidige situatie is uniek en hopen we niet meer mee te maken. Opvallend is dat thuiswerkers en organisaties door deze omstandigheden ook de mogelijkheden en voordelen van de nieuwe technologie beginnen in te zien. Zoals thuiswerken, videovergaderen en op afstand samenwerken. Veel bedrijven beginnen daardoor het belang in te zien van moderne ICT oplossingen. Juist ook voor wanneer straks de crisistijden voorbij zijn.
Bezoekers van deze pagina bekeken ook:
Meer Blog en Nieuws
- Nieuwe factuur lay-out voor KPN ÉÉN diensten
- De ultieme koptelefoon voor professioneel kantoorgebruik
- Microsoft Teams uitbreiden met een Contact Center-oplossing
- Tariefswijziging Inmarsat C
- Wat is een datalek en hoe bescherm ik mijzelf ertegen?
- Houd jouw informatie in het VTM klantenportaal actueel
- Wat is Managed Detection and Response (MDR) en waarom is het belangrijk?